Ako si vybrať gravel bicykel

Aký som jazdec a čo ma baví?

Ak ste bežný cyklista, ktorý sa 2x do týždňa ide na hodinku previezť, netreba siahať po drahých modeloch. Veľmi schopné modely začínajú na sume okolo 1100 eur a ponúkajú všetko potrebné. Za mňa je dôležité, aby mal takýto bicykel pohodlnú geometriu, základný pohon od Shimana (ideálne GRX) a kotúčové hydraulické brzdy.

Ak ste však už skúsenejší a bicyklovaniu sa venujete dlhšie, základné modely by vás mohli obmedzovať. Karbónový rám a kvalitnejšie komponenty rozhodne pri jazde cítiť – všetko funguje lepšie, hladšie a vydrží dlhšie. Do úplne top modelov by som však osobne nešiel, tie sú určené pre skutočných nadšencov, ktorí si potrpia na detaily. No možno sa k nim časom dopracujete!

POZRI SI PONUKU GRAVEL BICYKLOV

Som športovec alebo vychutnávač?

Áno, bicyklovanie je šport, ale preferencie sa líšia. Iné potreby má športový jazdec, iné turista-vychutnávač, ktorý uprednostňuje pohodlie pred rýchlosťou. Športové gravel bicykle majú agresívnejšiu geometriu, podobnú cestným bicyklom. Kladený je dôraz na efektivitu, rýchlosť a aerodynamiku.

Na druhej strane, endurance alebo adventure gravel bicykle ponúkajú pohodlnejší posed, širšie riadidlá a na ráme majú úchyty na viacero fliaš alebo tašiek. To ocenia najmä bikepackeri, ktorí vyrážajú na dlhé výlety a nesú si celú výbavu so sebou.

Kde jazdím a aký terén preferujem?

Je rozdiel, či bývate v Bratislave a jazdíte po pekných šotolinových cestách smerom na Rakúsko, občas s odbočkou na cestičky v Karpatoch, alebo ste z Trenčína ako ja a viac vás bavia rozbité asfaltky, lesné chodníčky a kopce. Gravel zvládne všetko – záleží len na vás, čo ste schopní na ňom vydržať.

Vhodné obutie a priechodnosť plášťov však hrajú kľúčovú úlohu. Za mňa je ideálna šírka plášťov na gravel 45c s rýchlejším vzorom mimo sezónu a drsnejším dezénom na hlavnú sezónu (jeseň, zima, jar). Nie všetky modely gravela zvládnu širšie plášte – niektoré sú obmedzené na šírku do 40c, čo je na terén menej ideálne.

Zaujímavé je, že veľa ľudí používa gravel ako cestný bicykel. Kvôli pohodlnej geometrii je to pochopiteľné, ale príliš úzke plášte (napr. 28c) už gravelu nesvedčia. Osobná skúsenosť.

S jedno či dvojprevodníkom?

Nebudem tu rozpisovať celú problematiku – na to máme video, kde sa tomu venujeme podrobnejšie. Ale v skratke: aj na špičkových modeloch gravel bicyklov stále nájdete dvojprevodníkové sady, takže v tomto segmente je to približne 50:50.

Osobne som väčší fanúšik jednoprevodníka, pokiaľ ide o gravel – najmä kvôli jednoduchosti, menšej údržbe a čistejšiemu vzhľadu. Pri top modeloch sa však dvojprevodníku niekedy nevyhnete. V elektrickom radení všetko funguje hladko a bezchybne, takže nemám voči nemu žiadne výhrady. Ale čisto esteticky sa mi jednoprevodník páči viac.

Čo sa týka veľkosti bicykla

Výber správnej veľkosti gravel biku je pomerne individuálny a závisí nielen od výrobcu, ale aj od konkrétneho modelu. Ja osobne, so svojimi 178 cm, jazdím pri značke Scott veľkosť L – či už ide o horský alebo cestný bicykel. Pri graveli, ktorý aktuálne mám, mi však viac sedí veľkosť M. Pre zaujímavosť, pri staršom modeli, ktorý som mal predtým, mi sedelo aj L, avšak po výmene predstavca za kratší. Pri značke CTM a ich modeli Koyuk, ktorý som tento rok testoval, mi zasa perfektne sedela veľkosť 56. Na našich predajniach v Bratislave a v Trenčíne vám samozrejme radi poradíme s výberom správnej veľkosti a k dispozícii je aj možnosť krátkej testovacej jazdy, aby ste sa presvedčili, že vám bicykel naozaj sedí.

ako-si-vybrat-gravel-2

Potrebujem naozaj drahý gravel?

Pri cenách nad 5000 eur už dostanete aj karbónové kolesá a hmotnosť bicykla sa pohybuje okolo 8 kg – čo je úžasné! Samozrejme, top modely môžu stáť aj cez 10 000 eur. Tieto stroje sú bez kompromisov: karbón na každom detaile (vrátane kľúk či ultraľahkých kolies), najvyššia verzia pohonu, a vychytávky, ktoré ocenia skúsení jazdci.

Ale naozaj taký bicykel potrebujete? Ja osobne o takom snívam, no keď si uvedomím, ako a kde svoj gravel využívam, váham. Pre mňa začína gravel sezóna na jeseň a pokračuje cez zimu a skorú jar – v blate, snehu, daždi a na nasolených cestách. Bolo by mi ľúto ničiť drahý stroj v týchto podmienkach. Preto radšej „deriem“ svoj súčasný gravel, na ktorom nie je až tak čo pokaziť. Lacnejšie modely sú nielen dostupnejšie na údržbu, ale ich náhradné diely sú tiež lacnejšie.

POZRI SI PONUKU GRAVEL BICYKLOV

Na druhej strane

Ak by bol gravel môj jediný bicykel, ako náročnejší jazdec by som rozhodne siahol po drahších modeloch. Prečo? Top komponenty, nízka hmotnosť a kvalitné materiály sú pri jazde jednoducho cítiť.  Ak máte možnosť dopriať si naozaj špičkový gravel, určite choďte do toho. Takýto model vám nebude len slúžiť na tréningy alebo dlhé výlety, ale bude aj zdrojom radosti – a to aj keď ho cez zimu budete mať opretý v garáži alebo v izbe.  Už len ten pohľad na nadupaný stroj stojí za to! 

Preto by aj u vás mala byť cesta k vášmu gravelu premyslená. Rozhodnite sa dobre, aby ste si po mesiaci nepovedali, že gravel „nie je pre vás“. Gravel je skvelý bicykel – univerzálny, pohodlný a prispôsobiteľný. Ak by som si mal vybrať jeden jediný bicykel, bez váhania by som si vybral gravel. Aj ten najlacnejší! 

Autor článku - Stano Chorvát