Počas sezóny 2021 som prišiel na to, že jazda z kopca ma síce baví, ale ide mi podstatne horšie ako do kopca. Na jeseň som sa začal pohrávať s myšlienkou vymeniť moje HT za full, veď chyba musí byť predsa v bicykli :D Začal som klasicky prezerať bazár, nad novým bicyklom som vôbec nerozmýšľal, je predsa kríza a predajne zívajú prázdnotou. Po pár týždňoch pasívneho bazárovania sa mi zrazu naskytla možnosť kúpiť nový Spark. Scotty sa mi vždy páčili – to je podľa mňa základný parameter pri kúpe bicykla. Navyše keď na nich jazdí Nino, musia to byť dobré bajky. Po krátkom váhaní bolo rozhodnuté.
Nový Spark zaujme na prvý pohľad. Scott akvizíciou malej švajčiarskej značky Bold získal patent na technológiu zadného odpruženia s vertikálnym tlmičom skrytým v ráme. Bicykel je jednoducho iný. Po pár mesiacoch sa stále prichytím ako ho obzerám. Ako som si už pár krát vypočul - skrytý tlmič, široká spodná rámová trubka a masívny stred v neznalých okoloidúcich evokujú ebike.
Rám sa vyrába vo viacerých variantoch: od hliníkového, cez kombináciu predok karbón/zadok hliník až po celokarbón v troch variantoch podľa použitých vlákien. Môj je z karbónu, lakovaný matným zeleno šedým lakom, ktorý krásne mení odtiene - najmä keď je čerstvo umytý. Geometria je jedna z najprogresívnejších. Ako je dnes zvykom, hlavový uhol je položenejší a sedlový strmší. Spark sa vyrába iba s jednou veľkosťou kolies – 29” a v štyroch veľkostiach S, M, L a XL. Mne so 170cm sadlo Mko.
Zdvih 120mm vpredu aj vzadu je dôsledkom čoraz technicky náročnejších XCO tratí. Tlmič je dobre chránený pred nečistotami, ale zároveň dobre prístupný cez spodný servisný otvor chránený plastovými dvierkami. Úprava tlaku alebo odskoku zaberie teda iba o pár sekúnd viacej ako pri bežnom riešení. Na vahadle je decentná stupnica, ktorá slúži na nastavenie SAGu bez nutnosti vidieť piest. Vpredu má pruženie na starosti RockShox SID Select so 120mm zdvihu. 35mm nohy jej dodávajú tuhosť, ktorú ocenia najmä ťažší jazdci. Celý systém odpruženia je ovládaný jednou TwinLoc páčkou s tromi polohami, chodí ľahko a presne. Stredná poloha je veľmi univerzálna, používam ju väčšinu času. Vidlica stuhne a tlmič pracuje v obmedzenom 80mm zdvihu ktorý je na väčšinu situácií postačujúci. Bike v tomto stave ochotne stúpa bez otravného pohupovania.
Pohon má na starosti sada SRAM GX v prevedení AXS. Elektrické radenie najlepšie vystihuje slovo návykové. Kto ho raz vyskúša, už sa ťažko vráti ku klasike. Výdrž batérie ma nijak neobmedzuje a jej nabíjanie je pomerne rýchle. Brzdy sú dobre známe XT-8100 od Shimana, ktorým prakticky nie je čo vytknúť. 2,4 palcové Rekon Race od Maxxisu sú obuté na 30mm širokých ráfikoch. Váhu takéhoto setu prevyšujú výhody v podobe pohodlia a gripu.
Po zhruba 1500km môžem povedať, že jazda na Sparku ma jednoducho baví. Z kopca som istejší a viac si to užívam. Vidieť to aj na časoch na Strave. Som zvedavý ako tomu ešte pomôže teleskopická sedlovka, ktorú do budúcna určite plánujem. Teraz sa ale hlavne teším na teplé jarné počasie a prvé maratóny na novom bicykli. Možno sa na niektorom vidíme...
Scott Spark 910 a 920, so zdvihmi 130mm, máme aj u nás na predajni !
Stačí prísť a vyskúšať :)