Mňa môj Spark v podstate ohúril ešte pred tým, ako som ho prestaval na dream bike. No bolo to hlavne zjazdovými schopnosťami a celkovo geometriou. To, že je to vyslovene "downcountry" stroj, bolo jasné hneď po prvej jazde. Lenže ja som ho chcel zefektívniť aj v rýchlosti do kopca. Poďme ale pekne porade.
Pozri si naše video, kde uvidíš všetky úpravy môjho biku Scott Spark RC Team
Môj Spark som počas 2000 km otestoval aj na niekoľkých extrémnych závodoch ako 400Ultra, Hero Dolomity alebo Spišských 333 Extreme
Rám
Áno, rám nie je úplný top karbónový rám od značky Scott. Oznámenie HMF znamená, že podľa tabuliek má váhu 2150 g a úplný top model HMX SL má váhu 1870 g. Či by som rozdiel poznal? Úprimne si želám, aby som to poznal hneď, ale skôr si myslím, že vôbec. Čo sa týka geometrie, bolo hneď jasné, že je to úplne iné. Ak to porovnám s mojím predchádzajúcim fullom od značky Santa Cruz, hneď po prvých metroch je zrejmé, že tento pôjde z kopca oveľa lepšie. Hlavový uhol o takmer 2 stupne menší je doslova vidieť z diaľky a na pocit ani nevravím.
Brzdy
Jediná vec, čo okrem rámu ostalo z pôvodného modelu Scott Spark RC Team. Pôvodne som chcel nechať XT brzdy len dočasne, no stále viac a viac mám chuť ich nechať na stálo. Áno, bol som niekoľko rokov zvyknutý na XTR, ale brzdný účinok XT-čiek je podľa mňa trošku lepší. Predsa len, XTR sú gramarina. Sú síce naozaj krásna gramarina, ale je to tak. Za mňa sú XTR M9100 to najkrajšie, čo si môžete dať na svoj bajk. Krásne páčky z karbónu a hlavne strmene z jedného kusa hliníku sú doslova pôžitkom pre oči, teda aspoň pre mňa. Ale... už len keď si dáte vedľa seba platničky na XTR a XT, je jasné, že plocha XT platničiek je o dosť väčšia. Asi to bude aj konštrukčne nejako inak robene, no už len z pohľadu na platničky mi príde ten rozdiel v brzdovom účinku lepší u XT. Ale možno je to len pocit...
Kokpit
Aj na karbónový kokpit som bol už zvyknutý z predchádzajúcich bikov. No tento jednoznačne vyzerá najlepšie. Krásny kus jedného karbónu. Troška som sa obával, že som si vybral až moc krátky predstavec, ale nakoniec som veľmi spokojný a nemenil by som ho.
Vidlica a tlmič
Pôvodná vidlica Fox 34 Performance chodila krásne a jej tuhosť a pevnosť mi hneď po prvom zjazde vyčarovala veľký úsmev na tvári. Ja som jazdil pred ňou 2 roky model Fox 32 Factory Kashima. Krásny chod, ako sa na Kashimu patrí, no ak som jej nakladal v teréne, už bolo riadne cítiť, že sa krúti a je neistá. Hold, ďalšia gramarina, ktorá pri nás väčších chlapoch až tak dobre nefunguje. 34 mm nohy sú na inej úrovni, vidlica je oveľa tuhšia a 120 mm zdvih pridáva viac zábavy. Samozrejme, kto raz skúsi Kashimu, už ťažko ide s nárokmi nižšie, takže aj ja som verziu Performance vymenil za Factory Kashima. A či je poznať rozdiel? Za mňa isto áno! A či stojí za ten cenový rozdiel? Isto nie! Ale viete, akí sme my fanatikovia, páči sa nám to, chceme to... Tlmič tiež od Foxu, ale keďže je skrytý, vymení sa až pri prvom servise. Nemám mu čo vytknúť.
Pohon
Už začiatkom roka som si zakúpil môj gravel Scott Speedster 10 s elektronickým radením Sram Rival AXS. A čo vám budem hovoriť, je to návykové. Hneď som si povedal, že ak toto radenie prežije so mnou zimu, chcem ho mať aj na horskom bicykli. A prežilo. Bez jediného zaváhania. Vôbec mu nevadilo blato, že bol celý obalený v ľade, stále krásne fungovalo. Preto bol upgrade v podobe Sram XX1 AXS jasnou voľbou. Nádherná sada s karbónovými klukami, mohutná prehadzovačka, rainbow reťaz aj kazeta. Pôžitok pre oči! Ako krásne to radí a šetrí prsty, ani nevravím. Ono sa to nezdá, ale pretláčať lanko nie je len tak. Veľmi som to ocenil napríklad pri 400ultra. Jeden klik a hotovo. Návykové, funkčné, skrátka top. Kto raz okúsi elektroniku, už lanko nikdy nebude chcieť. A výdrž batérie? 25 hodín jazdy na 400ultra, plus ďalší bežný týždeň jazdenia. Až potom začala kontrolka blikať na červeno, čo znamená ďalších 5 hodín jazdy. Paráda.
Teleskopická sedlovka
Ďalšia veľmi návyková pomôcka. Stále má mnoho odporcov. No rovnako ako pri AXS, ten kto ju vyskúša, už bez nej nebude chcieť jazdiť. Ja som nasadil rovno najvyšší a najľahší model od Foxu. Transfer SL s Kashimou. Trošku ma zarazilo doslova vystrelovanie pri vysunutí, ktoré počuť na sto metrov od vás. Ale beriem to ako zvukový signál, že je ozaj vysunutá. Gramarina sa však podpísala aj na nej. Malý vakel už od výroby a s tým spojené aj jemné hrkanie v zjazdoch. Robia to ale všetky modely od Foxu a hlavne odľahčené verzie SL. Sám som zvedavý, koľko vydrží a aké servisy si bude vyžadovať. Zatiaľ ale funguje bez zaváhania a krásne sa hodí ku vidlici s Kashimou.
Kolesá
Tie vedia úplne zmeniť jazdné vlastnosti každého bicykla. Ak však na nich nešetríte a nahodíte jeden z top modelov od Syncrosu, zmena je doslova astronomická. Syncros Silverton 1.0s sú na pohľad mohutné s vnútornou šírkou ráfiku 30 mm. No váha 1350 g celého setu spraví z každého bajku doslova raketu. Trošku som sa bál, či som váhu kolies až moc nepohrotil, predsa len dole kopcom valím niekedy až moc. Navyše, nie som chrt a mojich 75 kg nie je len tak. No kolesá krásne držia a v spojení s 2,4 plášťami doslova lietajú v každom teréne.
Celkové dojmy
Veľmi si užívam každú jazdu. Na to, ako mohutne tento bajk vyzerá, ide neuveriteľne ľahko a efektívne. Užívam si to pohodlie a strednú polohu tlmenia. Bol som dva roky zvyknutý na úplne otvorené tlmenie alebo úplne zamknuté. Toto je skrátka top. Celkovo mi veľmi sadla geometria. Mám dlhodobo problémy s chrbticou a mierne pohodlnejší posed oproti predchádzajúcemu fullu si veľmi pochvaľujem a hlavne cítim. Presne si pamätám, ako som na dlhých ultramaratónoch po x hodinách v sedle nevedel otočiť hlavou a obzrieť sa za seba. Toto teraz neriešim a celé telo viac šetrím. Asi ťažko môže niekto na podobný stroj povedať niečo zlé. Áno, isto sú odporcovia väčších zdvihov ako 100 mm. Predsa len, na maratóny vždy stačili aj 100 mm zdvihy. Ale doba ide dopredu, všetko vrátane bikov sa vyvíja a mení rok od roka. A ja som za to rád. Za mňa je tento trend 120 mm "downcountry" bikov presne to, čo ma baví. Pretekárske watáže, ultramaratóny, časovky do kopca a zároveň sa baviť na trailoch a ťažkých terénoch. A to všetko Scott Spark RC zvláda!
Prihláste sa na odber nášho Youtube kanálu:
Youtube Cykloshop.sk
Prečítajte si aj naše ďalšie blogy:
Blog Cykloshop o cyklistike
Sledujte nás aj na sociálnych sieťach:
Instagram
Facebook
TikTok
Pridajte sa k nám na Strave:
Cykloshop.sk na Strave
Vypočujte si aj nás Podcast:
Spotify
Apple podcasts