Čo je to TwinLoc?
S výrazom TwinLoc sa stretnete pri celoodpružených bicykloch značky Scott. Je to patentovaný systém tlmenia umožňujúci jazdcovi ovládať tlmenie bicykla a geometriu súčasne. Ak máte TwinLoc, máte k dispozícií 3 bicykle v jednom.
A ako funguje systém TwinLoc?
Systém funguje prepojením vidlice, tlmiča a rámu prostredníctvom ovládania na riadidlách. Vďaka ovládacej páčke si môže užívateľ vyberať z troch režimov – Descent, Traction Control a Lockout. Nižšie si vysvetlíme každý režim samostatne.
Režim Descent - patentovaný tlmič FOX Nude obsahuje dve vzduchové komory. V režime Descend (zjazd) sú obe komory otvorené, čím vo finále tvoria jednu veľkú objemnú komoru. Z toho plynie plný rozsah dostupného zdvihu zadného kolesa. Ako vidlica, tak tlmič sú teraz úplne nastavené na zjazd v plnom rozsahu oboch komôr tlmenia | |
Režim Traction Control - V režime Traction Control je jedna komora uzavretá, objem vzduchu v tlmiči menší. Zdvih je nižší a krivka pruženia progresívnejšia. To v kombinácii s väčším tlmením pri stláčaní tlmiča vedie k niekoľkým zmenám. Pri prechode z režimu Descent do režimu Traction Control zmení systém v prvom rade geometriu bicykla. Sedíte vyššie, výška od povrchu terénu k pedálom je väčšia a vy sa následne posuniete viac dopredu do pozície účinnejšej pre vynaloženie energie pri šliapaní a zvládnutí technických stúpaní. V konečnej fáze sa bicykel stáva obratnejší, svižnejší a efektívnejší bez toho, aby pri tom došlo k negatívnemu ovplyvneniu trakcie alebo citlivosti. Tento režim je ideálny na plynulejšie, menej technické úseky, kde musíte s bicyklom „pumpovať“, aby ste získali rýchlosť, príp. na technické stúpanie, kde trakcie a komfort musia byť čo najlepšie. | |
Režim Lockout - Režim Lockout je najtvrdším z troch možných nastavení. Tento režim je ideálny na hladké rovné cesty alebo na prístupové cesty k začiatku trailu. Režim Lockout vie navyše zmierniť pôsobenie veľkého nárazu v prípade, že vojdete do drsného úseku, a tým predchádza vzniku možného poškodenia vidlice a tlmiča. | |
Prečo na systéme tlmenia záleží?
Teraz si preberieme každý režim jednotlivo, aby sme videli, prečo je dôležitý a ako dokáže ovplyvniť jazdu na bicykli.
- Režim DESCEND
TwinLoc umožňuje konštruovať bicykle s nekompromisným výkonom pri zjazde. Twinloc je schopný zoptimalizovať geometriu aj tlmenie bicykla na zjazd bez toho, aby sa musela obetovať ktorákoľvek iná vlastnosť. - Režim TRACTION CONTROL
Keď prechádzate z plne otvoreného režimu Descent do režimu Traction Control, jedna zo vzduchových komôr sa uzavrie a dôjde k obmedzeniu zdvihu tlmiča. To vedie k dvom zmenám – väčšiemu tlmeniu a progresívnejšej krivke pruženia. Vykonanie jednej zmeny bez druhej dramaticky znižuje výkon. TwinLoc je jediným systémom tlmenia, ktorý vie súčasne zmeniť ako pružinovú krivku, tak tlmenie. Prechod terénom je plynulý a zachováva sa vynikajúca trakcia.
Zmeny v tlmení vs zmeny v krivke pruženia
Podobné systémy sú na trhu k dispozícii, ale väčšina konkurencie je schopná zmeniť buď len tlmenie alebo len krivku pruženia tlmiacich platforiem – nie oboje naraz. Pozrime sa na výhody a nevýhody jednotlivých systémov v porovnaní s technológiou TwinLoc.
IBA TLMENIE | IBA ZMENA KRIVKY PRUŽENIA |
VÝHODY | VÝHODY |
+ Poskytuje podporu | + Nastavenie zdvihu - znižuje efekt veľkého zdvihu, bicykel je obratnejší |
+ Kontroluje pohupovanie pri šliapaní (tzv. „pedal bob“) | + Zostáva poddajný s dobrou trakciou |
NEVÝHODY | NEVÝHODY |
- Nezmenený dynamický sag / geometria | - Nižšia podpora počas zdvihu |
- Nezmenený zdvih | - Pohupovanie pri šliapaní (tzv. „pedal bob“) |
- Tupé, málo citlivé pruženie | - Menšia účinnosť |
- Horšia trakcia | - Často nepoznateľná zmena medzi režimami |
SYSTÉM TLMENIA TWINLOC - TLMENIE A KRIVKA PRUŽENIA |
VÝHODY |
+ Nastavenie zdvihu |
+ Nastavenie geometrie |
+ Zachovanie citlivosti |
+ Minimalizuje pohupovanie pri šliapaní |
+ Živosť a trakčné vlastnosti sa znásobili v porovnaní s inými variantami ovládania zmeny geometrie rámu a podpory pri tlmení |
+ Jednoduché použitie |
- Režim LOCKOUT
Režim Lockout je najtvrdším z troch možných nastavení, vhodný keď je treba celkovo zefektívniť jazdu. Napr. na prístupovej ceste k začiatku vášho trailu - uzamknutá vidlica aj tlmič zaistí, že si všetku energiu uchováte až na trail.
Inštalácia systému TwinLoc
Systém tlmenia TwinLoc je obsiahnutý na všetkých bicykloch Scott Spark počnúc závodnými XC strojmi až po trailové horské bicykle na každodennú jazdu. TwinLoc nájde uplatnenie na rôznych typoch bicyklov.
Systém TwinLoc používa aj majster sveta Nino Schurter na bicykli Scott Spark
Majster sveta Nino Schurter používa systém tlmenia TwinLoc na svojich bicykloch Scott už mnoho rokov. Niekoľkokrát s ním zvíťazil na majstrovstvách sveta, v celkových aj individuálnych klasifikáciách svetového pohára a získal s ním nespočetné množstvo ďalších titulov. Nižšie nájdete štatistiku z okruhu XC svetového pohára vo švajčiarskom Lenzerheide, ktorá ukazuje, ako často prepína Nino medzi jednotlivými režimami v závislosti od aktuálneho typu terénu. Veľkú časť času využíva režim Traction Control, častejšie prechádza na Descend, pri ktorom nad svojimi súpermi získava čas na každom metri. Keď sú stúpania milosrdnejšie, alebo keď je možnosť naozaj sa do toho oprieť, volí polohu Lockout, ktorá zaručuje efektívnejší prenos sily do pedálov.
160-krát |
54% |
28% |
18% |
Páčka z režime Descent | Páčka v režime Traction Control | Páčka v režime Lockout | ||